Husker folk dårlig? Svaret er verken ja eller nei. Det kommer helt an på hva som skal huskes, og hvor mye tid folk har til disposisjon. Så når du skal overbringe en viktig beskjed i full fart er det lurt å hjelpe den som skal huske.
-Her er nøkkelkortet til rom 3421. Kan du løpe dit og hente isposen?
Her skal mottaker huske fire siffer. Det kan være vanskelig, og det lønner seg å hjelpe mottaker. For eksempel ved å legge til logikk:
-For å huske nummeret, så husk at det er den tredje bygningen (3) fjerde etasje (4) og rom 21, samme drakt som du har. Pek gjerne i retning bygningen og vis fire fingre når du sier fjerde etasje. Min erfaring er at folk lett glemmer under stress, og litt ekstra effekter kan ha stor betydning.
Hvis det er mønster eller logikk i det folk skal huske, så fortell om det.
Det samme når du skal forklare folk veien. I stedet for å kjøre hele remsa, så still kontrollspørsmål etter at du har forklart litt.
-Første kryss, husker du hvilken vei du skal der?
-Venstre.
-Bra. Så kjører du forbi en bensinstasjon og tar til høyre rett etterpå. Så kommer du til en rundkjøring. Hvilken side skal du svinge til etter bensinstasjonen?
Og så videre.
For å redusere mengden å huske kan du også gjøre slik:
-Vet du hvor kirka ligger?
-Ja.
-Fint. Du kjører dit. Etter det tar du …
Navn på hotell og mennesker går fort i surr. I stedet for å si «Clarion Hotel and Congress Trondheim» kan vi like godt si Clarion. Det er det eneste Clarion-hotellet i Trondheim. Det kan sammenlignes litt med å hilse på folk. Du hilser på Hans Fredrik Motjern Larsen.
Faktum er at folk sliter med å huske navn. Hva er da poenget med å ramse opp hele navnet? Den eneste grunnen til å si hele navnet er hvis du er kjent (da vil navnet ringe en bjelle) eller hvis du ønsker at folk skal glemme navnet ditt. Det er mye enklere å huske Hans, enn Hans Fredrik Motjern Larsen. Så får heller folk lære hele navnet senere. Jeg har aldri møtt folk som synes det er uhøflig å kun presentere seg med fornavn. Eventuelt kan du bruke etternavnet, hvis det passer bedre.
Still gjerne kontrollspørsmål. Reduser mengden. Hjelp folk å huske ved å bruke logikk eller mønster. Du rekker ikke å lære folk husketeknikk når de skal få en rask beskjed 🙂