Husk å mimre – det er godt for humøret

Mimring har også blitt gjenstand for forskning. Forskerne ved Loyola University oppdaget at nostalgiske personer har høyere selvtillit og er mindre utsatt for depresjon. Gjenkalling av gode minner gjør deg gladere. Konklusjonen lyder kanskje selvsagt, men studien er uansett interessant. Effekten oppstår etter tjue minutt. Psykolog Fred Bryant ved universitetet sier at «mimring gir deg en følelse av å være forankret, en følelse av mening og formål – i stedet for å bli blåst rundt av hverdagens innfall».

mimre

Jeg tror at stadig færre opplever denne effekten. Før satt vi og mimret mens vi så ut vinduet på bussen. Nå brukes all ledig tid til smarttelefon. Folk har tv-skjermer og iPad over alt. Mimring og gjenkalling er hos mange erstattet med skjerm. I den anledning anbefaler jeg å prøve en app for Digital Detox.

Mimre når du sitter på bussen eller toget, når du sitter i badekaret, når du treffer venner og familie.

Mimre og dagdrømme

Som hukommelsesmester får jeg ofte spørsmål om hvorfor og hvordan jeg ble så god til å huske. De viktigste grunnene er at jeg har et godt system, og at jeg har trent mye (som i alle andre konkurranser vil de som trener mye gjøre det godt, i hvert fall hvis systemet er godt). Jeg tror også at dagdrømming og mimring har hatt stor betydning.

hvordan huske navn

Jeg har alltid likt å dagdrømme. Enten jeg satt på skolen, eller på fjøskrakken. Når jeg tok bussen til Bergen dagdrømte jeg gjerne i tre timer. Mange av vennene mine er så glade i å mimre at hele kvelden går med til gode gamle dager. Både dagdrømming og det å mimre er en form for visualisering. Visualisering er en viktig komponent for å huske godt.

Les mer om studien i den interessante artikkelen hos Psycology Today.

Nylige innlegg