Jeg får ofte spørsmål fra forretningsfolk som gjerne vil huske mer av det som ble sagt på møtet. Som hukommelsesmann satt jeg ofte på møter uten skrivesaker. Dette har jeg sluttet med nå. Grunnen er at mange reagerer på at jeg satt uten notatblokk. De tenker ikke på at jeg husker godt, og tenker kanskje at det virker uprofesjonelt å bare sitte og lytte. Faktisk har jeg selv tenkt «hvorfor skriver han ikke?», om andre som ikke noterer.
Ved å ta notater virker du mer profesjonell. Dersom du ønsker å huske mer av det som ble sagt er det bedre å memorere i etterkant – ikke mens du sitter der.
Jeg arbeidet tidligere som frilansjournalist. Arbeidsmetoden under intervju er primært tre typer:
A. Notere
B. Lydopptak
C. Notere + lydopptak
Jeg er ingen tilhenger av alternativ B. Ved å ta notater derimot ser folk at du arbeider. Den effekten kan ikke undervurderes.
Tenk deg et møte med tenåringer. Noen sitter rolig, andre noterer flittig. De som noterer (og ser på deg med jevne mellomrom) sender indirekte signal om interesse for det du snakker om. Det kan være vanskelig å se forskjell på møtedeltakeren som sitter og «memorerer» og møtedeltakeren som bare «eksisterer». Derfor anbefaler jeg å notere. Så kan du heller memorere i etterkant.