Tanker om skoleverket

Som hukommelsesutøver får jeg ofte spørsmål om hva jeg mener om skoleverket. Her er noen korte tanker:

Allmennfag

Mesteparten av pensum blir glemt noen år etterpå, det er umulig å holde all kunnskap vedlike (om hinduisme, gymteori, litterære perioder og Napoleonskrigen). Kortere allmennfag vil tvinge fram redusering av pensum, som er alt for stort. Tre år allmennfag er neppe bra for motivasjon, helse eller samfunnsøkonomi. Allmennfag bør gjennomføres på halve tiden.

PowerPoint

Våre forfedre holdt presentasjoner fra hukommelsen. Nå bruker mange elever PowerPoint. Resultatet er at elevene bruker mye tid på å finne skrifttyper, skriftfarger og ting ikke har noe som helst med temaet å gjøre. Elevens PowerPoint er egentlig en huskelapp. Det er bedre å bruke den tiden på å plassere huskelappen i hodet, og holde presentasjonen fra hukommelsen.

Resultatet er: Ingen tekniske problemer. En mer levende presentasjon. Mer troverdighet enn å lese høyt fra en PowerPoint. Bedre karakterer.

Hva er eksamen?

Eksamen er i stor grad en hukommelseskonkurranse, enten vi liker det eller ikke. For elever som har møtt opp på undervisningen og studert faget er det sjelden forståelsen som er problemet. Det er ofte hukommelsen som setter begrensningene. Da er det rart at elevene ikke lærer husketeknikker.

Våpenkappløp

Rekordmange tar høyere utdanning. Dermed oppstår et våpenkappløp der vi tvinges til stadig høyere utdanning for å få jobben. Det er problematisk at det skal ta så mange år å få unge ut i arbeid. Et grep er å halvere lengden på allmennfag. Men det kommer neppe til å skje. For mange kan det være gunstig å velge en veg uten våpenkappløp.

skoleverket
Tanker om skoleverket i 2022